استعارۀ مفهومی در دیوان میر نوروز
نویسندگان
چکیده
لیکاف و جانسون در «نظریۀ معاصر استعاره»، استعاره را صرفاً زبانی و در حد واژگان نمی دانند؛ بلکه فرایندهای تفکر انسان را در اساس استعاری می دانند و معتقدند نظام تصوری ذهن انسان بر مبنای استعاره شکل گرفته و تعریف شده است. آن ها استعارۀ مفهومی را از جهتی به وجودی و ساختاری تقسیم می کنند. لیکاف و جانسون همۀ استعاره ها را از آن نظر که از ساختاری برای ساختار دیگر الگوبرداری می کنند، ساختاری و از آن جهت که هستی هایی در قلمرو مقصد ایجاد می کنند، وجودی می دانند. در این پژوهش استعاره های جهتی در دیوان میر نوروز بررسی شده است؛ زیرا این استعاره ها از نظر ماهیت قلمرو مبدأ (در بیان سنتی از نظر ماهیت مشبه به) قابل تقسیم به مواردی چون شیء، ماده، ظرف و شخص و ... هستند و همچنین در مباحث بیانی تاکنون طرح و بررسی نشده اند. یافته های تحقیق نشان می دهد که شاعر از استعارۀ جهتی در راستای تبیین مؤلفه های انتزاعی و ذهنی بهره جسته است، همچون استعاره هایی که بیشتر از جهت گیری فضایی مانند بالا، پایین، درون، بیرون، دور، نزدیک، عمیق و کم عمق ناشی می شود و مفاهیم اساسی، اصلی و بنیادی چون مفاهیم کمیت، کیفیت، شادی، غم، مرگ و زندگی را نشان می دهد. در این پژوهش ضمن تحلیل اشعار میر نوروز، به نمونه های شعری که معرّف این ویژگی هستند، اشاره شده است.
منابع مشابه
استعارۀ مفهومی"شادی" در دیوان شمس
این پژوهش به بررسی استعارههایی میپردازد که با محوریت احساس شادی در دیوان شمس به کار رفتهاند. بنیان نظری پژوهش، نظریة استعارههای مفهومی است که استعاره را از حد ابزاری صرفاً زیباشناسانه به رویکردی برای شناخت و اندیشیدن اعتلا بخشیده است. مولانا در دیوان شمس برای تبیین بسیاری از ویژگیهای شادی، از حوزههای «اشیا»، «جانور»، «خوراک»، «گیاه» و «بازار» مدد جسته و توانسته این مفهوم انتز...
متن کاملاستعارۀ ادبی و استعارۀ مفهومی
از زمانی که جرج لیکاف و مارک جانسون در کتاب استعارههایی که با آنها زندگی میکنیم (1980م.)بحث استعارۀ مفهومی را مطرح کردهاند، نزدیک به چهار دهه میگذرد که در این سالهای نسبتاً طولانی، نظریۀ آنان طرفداران بسیاری یافتهاست و در بررسیهای زبانی و پژوهشهای ادبی فارسی نیز نگاه به اندیشۀ این دو زبانشناس آمریکایی، جایگاه ویژهای پیدا کردهاست. در این مقاله، ابتدا اشارهای به این نکته میشود که این ...
متن کاملنقش موضوع در کاربرد استعارۀ مفهومی
استعاره که به الگوبرداری میانحوزهای یا بههر نوع فهم و بیان یک حوزۀ انتزاعی در قالب یک حوزۀ ملموستر اطلاق میشود، یکی از مهمترین موضوعات مطرح در حوزۀ شناختی است و از جایگاه ویژهای برخوردار است. پژوهشگران بسیاری بر این موضوع که استعاره، جزئی جداییناپذیر و عجینشده با زبان ماست صحه نهادهاند. اما در بررسیهای ابتدایی صورتگرفته پیش از انجام پژوهش به نظر میرسید، بسامد و نیز شیوۀ کاربرد استع...
متن کاملاستعارۀ مفهومی در قطعهای به زبان ختنی
از دستاوردهای زبانشناسیِ شناختی کشف این حقیقت است که زبانها اغلب برای ملموس کردن برخی مفاهیم انتزاعی از استعارههای مفهومی بهره میبرند. استعارههای مفهومی به توضیح حوزة مقصد که حوزهای انتزاعی است از طریق حوزة مبدأ که حوزهای ملموس است میپردازند. یعنی از طریق مقایسة حوزة انتزاعی مورد نظر با حوزهای ملموس درک آن را برای شنوندگان راحتتر میکنند. در این پژوهش به تحلیل استعارههای مفهومی موجود ...
متن کاملکاربرد استعارۀ مفهومی در قصاید ناصرخسرو
ناصر خسرو قبادیانی، شاعر اسماعیلی مذهب قرن پنجم (394-481هـ ق) است که در سراسر دیوانش میکوشد تا آرمانها و عقاید خود را در قالب قصیده به سمع و نظر مخاطب برساند. در مقالۀ حاضر تلاش شده است تا بر اساس نظریۀ استعارۀ مفهومی قصاید وی را تحلیل شود. برای پیشبرد کار چهار مقولۀ خرد، تأویل، سخن و بدن انتخاب شد و حوزههای مبدأ در آنها مورد بررسی قرار گرفت. چینش حوزههای مفهومی مبدأ و مشاهدۀ آنها در کنار...
متن کاملاستعارۀ مفهومی "غم" در اشعار فخرالدین عراقی
این پژوهش به بررسی استعارههایی میپردازد که با محوریت احساس غم در دیوان اشعار عراقی بهکار رفتهاند. بنیان نظری پژوهش، نظریه استعارههای مفهومی است که استعاره را از حد ابزاری صرفاً زیباشناسانه به رویکردی برای شناخت و اندیشیدن اعتلا بخشیده است. فخرالدین عراقی در دیوان اشعارش برای تبیین بسیاری از ویژگیهای غم از حوزههای «اشیا»، «خوراک»، «انسان»، «گیاه» و «بیماری و سلامت» مدد جسته و توانسته این م...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فرهنگ و ادبیات عامهجلد ۴، شماره ۹، صفحات ۱-۲۱
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023